top of page
Writer's pictureKatrin Potter

Kooskoolitamise kogemus

Updated: Oct 28, 2020

Päris oma koolituse ettevalmistamine on huvitav väljakutse, kus andragoog saab kasutada kogu oma arsenali, mis on tal lugemise, kogemuse ja õppimise käigus kogunenud.

Mind on pikemat aega köitnud kehakeel kui väljendusviis ja uurisin seda teemat põhjalikult. Tekkis tunne, et see on vajalik teadmine ja oskus, mida tahtsin oma kurusekaaslastega jagada. Kehakeel on huvitav ja lai valdkond, mida meile ülikoolis meie programmi raames ei tutvustata. Kuna ise olin teemavaldkonnast juba päris hea ettekujutuse saanud, siis tekkis soov seda teadmist jagada. Õnneks pakkus õppejõud M.Ratasepp meile võimaluse luua omaenda minikoolitus ja see ka läbi viia. Haarasin kohe võimalusest ja koostasin esialgse materjali, läbiviimise plaani ja stsenaariumi, mõtlesin logistiliselt läbi, kuidas seda teha. Kui olin selle teinud, tajusin, et olen loonud oma esimese iseseisva professionaalse koolituse ja lisasin Kehakeele koolituse oma teiste varasemalt, enne ülikooli õpinguid loodud koolituste juurde, mida pakun oma kogukonnas teenuste listis. Järgmisel kohtumisel ülikoolis määrati ära kuupäevad, millal koolitust teha ning ka koolituse tingimused, milles oli ette nähtud koolitamine koos partneriga. Minu partneriks koolitusel sai T., kellega istusime selles aines kõrvuti. Mõningase kõhkluse järel pakkusin partnerile välja, et teeme kehakeele koolituse. Ma polnud kindel, kas temale idee meeldib ja sellepärast lisasin igaks juhuks, et kui tal on endal mõni plaan, võime ka seda arutada. Minu rõõmuks oli T. õhinal nõus kehakeele teemaga ja nii saatsin talle koostatud koolituse ülesehituse ja sisulised ettepanekud ning õppekava, mille viimistlesime sobivaks ühiseks õppekavaks. Uurisime ja lugesime mitu nädalat kehakeele teemat ja mida enam me sellesse sukeldusime, seda põnevamaks läks. Minu esialgselt välja valitud kehakeele väljundid jäid paika, kuna olin selle koolituse planeerinud just oma kursusekaaslaste jaoks, ehk siis koolitajatele spetsialiseerudes. T. oli vahvaid ideid, mida lisasime. Jagasime ära, et mina võtan koolitaja/kõneleja positsioonid ja T. kuulajate omad. See oli koolituse praktiline osa. Juurde lisasime kumbki teooria osa. Ja oligi valmis. Panime kokku ja partner koostas kooskoolitamiskavatsuse ja slaidid. Kohtusime, et viimistleda minu varasemalt koostatud õppekava ja kirjutasime koos tekstid. Tagasiside ankeet jäi T. peale. Kuigi suurem töö oli varasemalt tehtud jätkus viimistlemist ja nokitsemist veel tükiks ajaks. Koostasime ka õppematerjali ja esitluse slaidid, mis andsid edasi peamiselt meeleolu. Meie koolitus oli kõige, kõige viimane järjekorras. Olime võtnud endale esineja rollid ja jaganud koolituse poolusteks. Leppisime kokku, et kumbki teise teemadesse ei sekku. Mul on heameel, et me selle kokkuleppe T. ettepanekul tegime, sest see aitas koolituse käigus ennast kontrollida ja tõepoolest mitte sekkuda, muidu oleksin seda vähemalt kolmel korral teinud. Aga nüüd sai kõik oma loomulikku rada minna....

Kahekesi koolitamisel on positiivne see, et osa koormust jaguneb teisele inimesele. Minu jaoks oli see esmane kogemus, sest olin seni oma koolitusi ja ekskursioone läbi viinud üksinda. Üksinda läbiviimisel on see eelis, et läbiviimise käigus saad sa protsessi kontrollida ja koolituse käiku vahetumalt mõjutada. Kooskoolitamisel oled pigem nagu paarisrakend ja manööverdamine ei ole nii sujuv. Mida õppisin? Õppisin jagama tööd ja vastutust uutes tingimustes (st. meeskonnatööd olen tihti teinud, samuti erinevaid projekte, kuid need on olnud hoopis teistsugused kogemused peamiselt seetõttu- et sul on oma valdkond ja vastutusala - kooskoolitamisel tuli aga mõlemat jagada). Peamine keerukus on sümbioos ja sünergia, mis tekib kooskoolitamisel. Tuleb suuta oma nägemusi ja arvamusi kompromissi huvides kohandada. Teise inimese ideed on boonuseks, sest toovad esile uusi vaatenurki ja lahedaid lahendusi. T.ga oli vahva koos asju teha, sest ta on aktiivne ja innukas toimetaja. T. peale võib kindel olla esitluse käigus, sest ta on improvisatsioonivõimeline. Tema küpsus ja elukogemus on koolituse ettvalmistuse ja läbiviimise käigus suureks plussiks. Sellise partneriga on kindel tunne toimetada. Ma ei saa öelda, et olime kõiges ühel nõul, mistõttu kogunes koostöösse ka pingeid, kuid saime kenasti ka nende haldamisega toime. Kokkuvõttes olime ise ja tagasisidena saadud kommentaarides ka kaaslaste meelest suurepäraselt hakkama saanud. Meie järgmine kooskoolitamine on kindlasti juba sujavam ja kindlam. Mulle meeldis T. suurelt mõtlemine - meie kehakeelekoolitust hakatakse müüma Piletilevis!

:) Kuidas siis muidu! Väärt koolitus igatahes!




4 views0 comments

Comments


bottom of page