top of page
Writer's pictureKatrin Potter

Kreedo

Minu õpetamise kreedo.

Mina, Katrin Potter, olen koolitaja-suhtlemistreener, kes loob, konstrueerib ja viib läbi koolitusi, mis on koolitatavate jaoks tähenduslikud ja kus saavutatakse õppekavale vastavad õpiväljundid. Minu koostatud õppematerjalid, koolituskavad ja muud koolituste läbiviimiseks vajalikud dokumendid on kaasajastatud, korrektsed ja professionaalsed. Olen oma tegevuses eesmärgipärane, järjekindel ja korrektne. Pean oluliseks dialoogi õppijaga. Tean, et koolituse õnnestumisele aitab kaasa koostöö ja parim vahend selleks on kaasamine ja vestlused.

Teen omalt poolt kõik, et õppimine oleks koolitatavatele tähenduslik ja võimaldaks seostada õpitut eelteadmistega erinevates kontekstides luues õppijale väärtust ja toetades teda soovitud muutuste teel.

Enesearegu subjektina olen eetiline, professionaalne, kompetentne, informeeritud ja kaasaegne ennastjuhtiv koolitaja ja õppija, kes reflekteerib ja on pidevas oma tegevuse parendamisprotsessis. Tegelen jätkuva enesearenguga ja lasen teistel minu kõrval areneda respekteerides seda, et igaüks teeb seda omal moel. Lähtun inimlikest põhimõtetest ja olen inimlik. Olen loov, avatud, usladusväärne, käitun eetiliselt ja hoolin valdkonna mainest. Olen lojaalne ja koostöine kolleeg teistele andragoogidele ja meie kogukonnale kandes väärikalt koolitaja identiteeti.

Rakendan töös õpitut, tunnen oma pädevuse piire ja ei ületa neid, vaid arendan ennast ja avardan oma teadmisi. Olen kursis valdkonna arengutega, võimalusel nendesse ka ise panustades.

“Andragoogika on kunst ja teadus, mis aitab täiskasvanuil õppida” (Knowles,M., viidanud Jõgi, Lõhmus & Märja 2003 ). Mida enam õpin, seda täpsemaks formuleerub minu teadvuses Knowlesi sügavmõtteline lause. Tuleb hankida teadmised õppimise teooriatest, tunda mälu protsesse, metoodikaid ja strateegiaid. Tugeinda tegevuses teadusele, mõista protsesse ja vallata kunsti olla karismaatiline ja huvitav koolitaja osates rakendada teoreetilisi teadmisi praktikas ja olla hea lugude jutustaja, vallata mõtestatuse ja tähendusrikkuse turvalist ruumi, kus vastastikuses interaktsioonis loome koos väärtusi, mida ainult läbi enesearengu ja õppimise on võimalik saavutada. Mõistan, et iga koolitatav on indiviid ning lähtub õppimisel oma vajadustest ja varasemast töö- ja/või varasemast õppimiskogemusest. Toetan koolitatavaid oma andrgaoogilise teadmise ja pädevusega, milles toetun oma autentsusele ja ülikoolis omandatud teadmistele, oskustele ja teaduslikele teooriatele ning isiklike kogemuste antud tähendustele. Tunnen

metakognitiivseid õpistrateegiaid ja rakendan neid oma koolituste ülesehitusel toetamaks õppijate pikaaajalise mälujälje tekkimist ja selle kinnistamist.

Olen õppiv andragoog, kes kasvab koos oma koolitatavatega positiivses vastastikuses sõltuvuses. Loon õppimiseks soodsa õhkkonna ja töömeeleolu ning juhin koolitatavad eesmärkide saavutamiseni. Arvestan grupiprotsessidega ja soodustan ning suunan grupi arengut ja koostööd. Minu eesmärgiks on olla koolitaja, kellena valdan strateegiaid ja meetodeid, et oma tööd teha moel, et koolitatavad saavad tunda õppimisest rahulolu ja õpirõõmu. Täiskasvanute koolitajana usun sügavalt Mezirowi transformatiivse õppe mudelisse, mis kekskendub täiskasvnu individuaalsele õppimisele. Samas köidavad mind Freire põhimõtted töös gruppidega. Koolitusi planeerides arvestan sihtgrupiga, kaasan grupi liikmeid koolituse eesmärkide sõnastamisel ja erinevates kooltiuse etappides. Õppekava koostades alustan õppeväljunditest, millest tulenevad teised koolituse komponendid koolituskavas ja mis on omavahel korrelatsioonis.

Demokraatlik õppevorm on Eesti Haridusstrateegia võtmesõna täna mitte üksnes täiskasvanuhariduses vaid kogu haridussüsteemis, st. ka pedagoogikas. Ettevalmistamas ollakse tuleviku inimesi. Viive-Riina Ruusi tõlgendus uut tüüpi õpetajast: “...õpetaja kui õppija dialoogipartner, kes aitab käivitada protsessi, mis päädib autonomse isikususe kujunemisega; samas õpetaja kui poliitiline figuur, kes koostöös õppijatega loob uut maailmakujundit ja ärgitab õppijaid elu selle kujundi järgi ümber tegema. Parema maailma loomine ja vaba isiksus on ühe ja sellesama medali kaks poolt ning õpetaja on see, kes inimese enese-ja uue maailma loomise juurde aitab.”, väljendab täpselt seda visiooni, mida olen mõtestamas ja millest mu mõtted aeg ajalt tõukuvad kui mõtlen milline on või võiks olla minu roll tulevikus koolitajana.

Minu positsioon andragoogina täna on olla juhendaja ja giidi rollis muuseumitegevustes (haridusprogrammid, suhtlemine gruppidega, ekskursioonid, töötubade läbiviimine, koolitused). Näen ennast tulevikus organisatsiooni personali või klienditeenindus üksuse ridades parendamas ettevõtte tulemusi ja/või jätkates muuseumihariduses luues aina uusi põnevaid programme ja koolitusi. Kuid oleksin huvitatud ka muudest võimalustest töös inimestega, nende toetamise, jõustamisega ja juhendamisega.

Arenguks vajan rohkem praktilisi võimalusi, et praktiliselt kasutada õpitut ja võimalust tööks inimestega/gruppidega, et harjutamise ja reflekteerimise tulemusena luua isikupärased koolitused või juhendamised, mis oleksid minule omased ja aitaksid mul kujuneda selliseks andragoogiks nagu soovin.

Propageerin elukestva õppe olulisust kõigile ja alati olles elukestva õppe vajadust ja kasu inimesele valmis teoreetiliselt ja näidete varal tõestama.

Allikad: Aruväli, S., Kaldas, H., Pilli, E., Reppo, S. (2016) Juhendmaterjal täienduskoolituse õppekava koostamiseks. Haridus-ja Teadusministeerium Loetud aadressil https://www.hm.ee/sites/default/ files/htm_taiendk_juhendmaterjal.pdf Conversations in adult and further education Podcast kuulatud aadressil: https:// podcasts.apple.com/us/podcast/conversations-in-adult-and-further-education/id1441240423.

Jõgi,L., Lõhmus M., Märja, T. (2003) Andragoogika. Raamat õppimiseks ja õpetamiseks Kirjastus Ilo Kutsekoda, kutseregister. Kutsestandard. Täiskasvanute koolitaja, tase 6 Loetud aadressil: https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/10725760

Märja, T. (2011) Koolitaja käsiraamat ETKA Andras Loetud aadressil https://www.andras.ee/sites/default/files/Koolitaja_kariraamat_2011.pdf https://andragoogika.weebly.com/filosoofilised-perspektiivid.html


1 view0 comments

Comments


bottom of page